ساخت ربات تشخیص مانع با برد آردوینو

ساخت ربات تشخیص مانع با برد آردوینو

ساخت ربات تشخیص مانع با برد آردوینو

 

ساخت ربات تشخیص مانع با برد آردوینو و سنسور اولتراسونیک :

ربات تشخیص مانع یکی از پروژه های ساده اما جالب برای علاقه مندان رباتیک است. برای ساخت ربات تشخیص مانع می توانید از بردها و تراشه های مختلف استفاده کنید. در این ساختنی آموزش ساخت ربات تشخیص مانع با برد آردوینو را یاد می گیرید. ساخت ربات تشخیص مانع با این روش بسیار ساده است و آشنایی اولیه با الکترونیک و آردوینو کافی است.

 

بدنه ربات تشخیص مانع با پرینتر سه بعدی ساخته می شود که ما فایل های STL را در اختیارتان قرار می دهیم. برنامه آردوینو را هم این امکان را فراهم می کند که ربات بتواند با استفاده از قطعات الکترونیکی، موانع را تشخیص بدهد و مسیرش را با توجه به موقعیت آنها تغییر بدهید.

مرحله اول: لوازم مورد نیاز

 

  • برد آردوینو Uno
  • رسیور مادون قرمز
  • ریموت مادون قرمز
  • سروو موتور MG90S
  • سنسور اولتراسونیک HC SR04
  • مقاومت ۲۲۰ohm
  • دو عدد پل H دوتایی DAOKI
  • چهار عدد پیچ
  • پک باتری ۱۲ ولتی
  • فن کامپیوتر ۱۲ ولتی ۱۲۰ میلیمتری
  • فیلتر
  • ۴ عدد موتور دنده ای ۶ ولتی

ابزار مورد نیاز

مرحله دوم: بدنه ربات را بسازید

ساخت ربات تشخیص مانع با برد آردوینوساخت ربات تشخیص مانع با برد آردوینو

 

تمام اجزای بدنه ربات تشخیص مانع با پرینتر سه بعدی قابل ساخته می باشد. تمام فایل های STLمدل مورد نیاز را می توانید از لینک زیر دانلود کنید . این قطعات طوری طراحی شده اند که ابعاد بدنه بیشتر از ۱۵٫۲ سانتیتر نشود.

بعد از پرینت قطعات بدنه، آنها را با چسب اپوکسی یا ۱.۲.۳بهم بچسبانید. همانطور که در تصاویر بالا می بینید ابتدا قسمت بالایی بدنه و سپس قسمت پایینی مونتاژ می شود. با کمک این تصاویر مونتاژ بدنه بسیار ساده می شود.

فایل های طراحی بدنه ربات را دانلود و پرینت کنید حجم ۹۷۲.۵۴ KB

 

robot

مرحله سوم: مدار ربات تشخیص مانع را بسازید

ساخت ربات تشخیص مانع با برد آردوینو

مدار ربات را طبق شماتیک بالا بسازید. این مدار با جریان ۱۲ ولتی پک باتری تغذیه می شود. اگر مدار را طبق این شماتیک بسازید، می توانید از برنامه آردوینو گام بعدی برای برنامه ریزی ربات استفاده کنید. هرگونه تغییر در قطعات یا سیم کشی آنها نیاز به تغییر کدهای آردوینو هم دارد.

مرحله چهارم: کدهای آردوینو را آپلود کنید

این برنامه آردوینو از دو کتابخانه و یک تابع استفاده می کند. کتابخانه های servo در کدهای آردوینو تعبیه شده و کتابخانه IRremote هم در فایل دانلودی زیر موجود است. تابع HCSR04 هم با اسکچ آردوینو یکجا قرار می گیرد. برای اینکه کدها درست عمل کنند، باید فایل های HCSR04 را با اسکچ اصلی (Roomba) در یک پوشه قرار بدهید.

دقت کنید که مقادیر مربوط به ریموت مادون قرمز ممکن است با مقادیر ریموت شما متفاوت باشد. برای تغییر این مقادیر، ابتدا باید کدهای دکمه های مورد نظرتان را پیدا کنید و سپس آنها را در کدها وارد کنید.

برنامه آردوینو حجم ۳۶.۸۷ KB

Roomba2

ربات تشخیص مانع را تست کنید

بعد از آپلود کدها می توانید آردوینو را داخل بدنه بگذارید و ربات را تست کنید. اگر همه مراحل ساخت ربات تشخیص مانع را درست انجام داده باشید، ربات باید به ترتیب زیر عمل کند: ابتدا ربات روشن می شود و شروع به حرکت رو به جلو می کند. سنسور اولتراسونیک شروع به بررسی مسیر می کند و موانع را تشخیص می دهد. وقتی ربات مانعی را تشخیص بدهد کمی عقب می کشد، می چرخد و دوباره شروع به سمت جلو حرکت می کند تا مانع بعدی را پیدا کند.

 

 

در قسمت سرچ تلگرام خود fargolcnc را تایپ و وارد کانال ما شوید

 

 

ساخت ربات تشخیص مانع با برد آردوینو

نظرات (2)

مجتبی

وضوح تصویر شماتیک پایین است و قابل تشخیص نیست
باتشکر

    با سلام
    بعله متأسفانه جهت لود سریع مجبور به کم حجم کردن عکس هاهستیم

ارسال دیدگاه

enemad-logo