آموزش ساخت دستگاه پولیش

آموزش ساخت دستگاه پولیش

آموزش ساخت دستگاه پولیش پرینتر سه بعدی

استفاده از پرینتر سه بعدی برای ساخت قطعات و ابزار مختلف کارها را بسیار ساده کرده است. با این حال صیقل دادن قطعات همچنان یک مشکل مهم است (به ویژه برای مدل های قدیمی تر پرینترهای سه بعدی). در این بخش طرز ساخت یک دستگاه پولیش مخصوص قطعات پرینت شده را یاد می گیرید. که طرز کارش بسیار ساده است اما کارایی زیادی دارد. این دستگاه پولیش طوری طراحی شده که کافی است قطعه را داخلش قرار بدهید و آن را روشن کنید. بقیه کارها به صورت اتوماتیک انجام می شود و کاملاً به عهده خود دستگاه است. وقتی قطعه پرینت شده را از دستگاه پولیش بیرون بیاورید، سطحش کاملاً صیقلی شده و آماده استفاده است.

این پولیشر با یک دستگاه بخور اولتراسونیک ساخته می شود که داخلش به جای آب استون می ریزیم. به این ترتیب بخار ایجاد شده قابلیت پولیش کردن سطوح قطعات پرینت شده را خواهد داشت. سیستم پمپاژ دستگاه پولیش کاملاً بسته است و به همین خاطر تولید بخار با حداکثر قدرت صورت می گیرد. بسته بودن سیستم پمپاژ مزیت های دیگری هم دارد:
  • مصرف استون به حداقل می رسد؛
  • امکان استفاده از دستگاه در فضای باز هم وجود دارد؛
  • دستگاه پولیش به آب نیاز ندارد.
بدنه این دستگاه پولیش با چند جعبه شفاف ساخته شده تا هزینه های ساخت به حداقل برسد. البته شما می توانید بدنه را با روش های حرفه ای تری هم بسازید.

مرحله اول : مواد شیمیایی را انتخاب کنید

اولین چیزی که باید درباره دستگاه پولیش یاد بگیرید این است که حلال های بکار رفته در این دستگاه قابل اشتعال هستند و می توانند برای چشم، پوست و سیستم تنفسی خطرناک باشند. پس همیشه قبل از استفاده راهنمای همراه حلال ها را مطالعه کنید؛ همیشه عینک و دستکش بپوشید و همیشه حلال ها را دور از شعله، جرقه و گرمای زیاد نگه دارید.
خیلی مهم است که وقتی حلال را داخل دستگاه پولیش می ریزید، عینک کار زده باشید. در ضمن اینکار را باید در محیطی انجام بدهید که تهویه مناسب داشته باشد. اگر پوست تان حساس است، باید دستکش لاتکس هم بپوشید.
استون و ایزوپروپیل الکل جزء مواد شیمیایی خطرناک طبقه بندی نمی شوند. این دو ماده فقط در غلظت های بالا می توانند برای انسان خطرناک باشند. غلظتی که در این دستگاه استفاده می شود سرطانزا یا جهش زا نیست و روی سیستم عصبی هم تاثیر نمی گذارد.
این دستگاه پولیش طوری طراحی شده که بتوانید از آن در فضای بسته استفاده کنید؛ چه با استون (برای ABS) و چه با ایزوپروپیل الکل (برای مواد پلی اسموت). لوله های دستگاه پولیش از جنس لاستیک و لاستیک لاتکس EPDM هستند. تمام ظرف های پلاستیکی هم از جنس پلی پروپیلن هستند تا استفاده از دستگاه هیچ خطری نداشته باشد.
لطفاً از هیچ حلال یا ترکیب حلال جدیدی بدون انجام تحقیقات کامل استفاده نکنید.

مرحله دوم : وسایل مورد نیاز

دقت کنید که هیچ یک از وسایل مورد نیاز برای ساخت دستگاه پولیش قطعات پرینت شده، اختیاری نیستند و نمی توانید آنها را براحتی با وسایل دیگر جایگزین کنید.
  • دستگاه بخور سرد اولتراسونیک
  • پمپ ۱۲ ولتی مقاوم در برابر حلال های شیمیایی – پیدا کردن این قطعه کمی سخت است اما پمپی که استفاده می کنید حتماً باید در برابر حلال ها مقاوم باشد.
  • چسب سیلیکونی RTV
  • ماژول رله ۱۲ ولتی با تایمر دیجیتال – برای این قطعه به قاب پرینت شده هم نیاز دارید
  • ظرف پلاستیکی از جنس پلی پروپیلن با ظرفیت ۱۷ فنجان، مقاوم در برابر نفوذ هوا به همراه درب
  • ظرف پلاستیکی از جنس پلی پروپیلن با ظرفیت ۱۸.۵ فنجان و مقاوم در برابر نفوذ هوا
  • ظرف پلاستیکی از جنس پلی پروپیلن با ظرفیت ۱.۲ فنجان و مقاوم در برابر نفوذ هوا
  • آداپتور برق ۱۲۰ ولت AC به ۱۲ ولت DC (2 A+~)
  • فن کامپیوتر – این فن برای از بین بردن گرمای پیزوالکتریک دستگاه بخور ضروری است
  • فوم با چسب دو طرفه
  • سوئیچSPST
  • سوئیچ آنی
  • اتصالات مناسب برای لوله
  • اتصالات لوله فنری صاف از جنس نایلون یا استال – با ضخامت داخلی ۳.۳۲ اینچ
  • لوله لاستیکی لاتکس نیمه شفاف و نرم – با ضخامت داخلی ۲/۱ اینچی و ضخامت بیرونی ۸/۵ اینچ
  • اتصالات لوله فنری صاف از جنس نایلون یا استال – با ضخامت داخلی ۲/۱ اینچ
  • اتصالات لوله فنری زانویی از جنس نایلون یا استال – با ضخامت داخلی ۲/۱ اینچ

 

 

 

مرحله سوم : دستگاه بخور را آماده کنید

 

 

 

ابتدا باید دستگاه بخور را باز کنید. دستگاه بخور یک سیم برق، سوئیچ برق، پتانسیومتر، سوئیچ شناور و LED روشن/خاموش دارد. به همه این قطعات نیاز داریم و به همین خاطر نباید هیچ کدام را  جدا کنید. تنها کاری که باید بکنید، باز کردن دستگاه بخور با پیچ گوشتی است.
پتانسیومتر شدت بخار را کنترل می کند. پتانسیومتر را روی حداکثر تنظیم می کنیم و کنترل بخار را به داخل جعبه محدود می کنیم. به این ترتیب بجای کنترل میزان بخار تولید شده، زمان را از طریق تایمر کنترل خواهیم کرد.
بعد از باز کردن دستگاه بخور، باید سنسور شناور را در پوزیشن بالا با بست کمری ببندید تا همیشه روشن بماند. وجود همین سوئیچ شناور دلیل خوبی است که هیچوقت دستگاه بخور خشک را روشن نکنید.

مرحله چهارم : مخزن مایع حلال را آماده کنید

در این مرحله باید کف ظرف پلاستیکی با ظرفیت ۱.۲ فنجان چند سوراخ دریل کنید تا بتوانید ویبراتور را به آن وصل کنید. چهار سوراخ نصب کوچک و یک سوراخ بزرگ برای خود ویبراتور دریل کنید. سوراخ بزرگ بخاطر درزگیر لاستیکی ضد نشت خواهد بود اما سوراخ های کوچک اینطور نیستند. حالا بیشتر چسبی که روی این سوراخ ها می زنید را از بین خواهد برد؛ پس این سوراخ ها را تا جایی که می توانید کوچک دریل کنید.
از هر نوع پیچی که دارید برای اتصال ویبراتور استفاده کنید. با استفاده از چسب سیلیکونی هم سوراخ ها را از هر دو طرف ببندید. سوراخ هایی که روی در ظرف برای اتصالات لوله دریل می کنید باید کوچکترین اندازه ممکن را داشته باشند. اندازه این سوراخ ها باید طوری باشد که وقتی اتصالات داخلش قرار می گیرد به خوبی سفت بشود و تا حد زیادی درزگیری بشود.
حالا باید دستگاه را طوری تنظیم کنید که تولید بخار به حداکثر برسد. میزان تولید بخار در دستگاه پولیش تحت تاثیر چهار عامل زیر قرار دارد:
  1. همه قطعات باید کاملاً در برابر نفوذ هوا مقاوم باشند. پس ظرف بخار را کاملاً با سیلیکون درزگیری می کنیم.
  2. عمق استون در محفظه بخار باید کم باشد. پس عمق استون را کم می کنیم تا حداکثر بخار تولید بشود.
  3. قطر لوله انتقال بخار باید زیاد باشد. پس این لوله را با بیشترین قطر ممکن انتخاب کنیم.
  4. طول لوله انتقال بخار باید کم باشد. پس طول لوله را تا حد ممکن کوتاه می کنیم.

مرحله پنجم : تایمر دیجیتال و پمپ حلال را سیم کشی کنید

برای رله تایمر دیجیتال و قابل برنامه ریزی نیاز به یک قاب دارید که باید آن را با پرینتر سه بعدی بسازید. با این رله می توانید دستگاه های الکتریکی (AC یا DC) را در فواصل زمانی مشخص و قابل برنامه ریزی روشن و خاموش کنید. برای نحوه سیم کشی تایمر به دیاگرام بالا مراجعه کنید.
فواصل زمانی رله را می توانید بین ۰.۱ ثانیه یا ۹۹۹ دقیقه تنظیم کنید. این تایمر می توانید بارهای AC یا DC را هم سوئیچ کند. دقت کنید که پمپ و فن خنک کننده جریان ۱۲ ولت DC را مستقیماً دریافت می کنند و به محض زدن سوئیچ ON روشن می شوند.
مدار بخارپاش تنها چیزی است که با رله تایمر کنترل می شود. سوئیچ آنی به پایه تحریک این رله وصل می شود تا مه پاش روشن بشود و شمارش معکوس را آغاز کند. بعد از تمام شدن شمارش معکوس، سوئیچ مه پاش را خاموش می کند. اگر در حین کار مه پاش سوئیچ آنی را بزنید، تایمر از ابتدا شروع می شود.

مرحله ششم : ظرف قطعات الکترونیکی را آماده کنید

آموزش ساخت دستگاه پولیش

چهار سوراخ کوچک و یک سوراخ بزرگ برای نصب فن خنک کننده دریل کنید. اندازه سوراخ ها خیلی مهم نیست؛ نکته مهم جای فن است که باید طوری باشد که هوای خنک را درست به کف مخزن مایع حلال بزند.
چند سوراخ کوچک دیگر هم طرف مقابل دریل کنید تا جریان هوا در سرتاسر جعبه حرکت کند.
دو سوراخ برای اتصالات لوله دریل کنید و از اتصالات برای زبانه دار کردن سوراخ ها استفاده کنید. اتصال بزرگتر (ورودی بخار) باید زیر اتصال کوچکتر (گردش هوا) قرار بگیرد. در غیر این صورت بخارهای تازه از دستگاه پولیش خارج خواهند شد.
برای اتصال دو ظرف به یکدیگر از فوم با چسب دو طرفه استفاده کنید. استفاده از چسب قطره ای یا حرارتی اینجا جوا نمی دهند چون این ظروف در برابر مواد شیمیایی مقاوم هستند.

 

مرحله هفتم : قطعات الکترونیکی را داخل ظرف بگذارید

آموزش ساخت دستگاه پولیش

در این مرحله همه قطعات الکترونیکی دستگاه پولیش آماده است و باید آنها را داخل ظرف پلاستیکی قرار بدهید. با استفاده از چسب دو طرف قطعات را سرجایشان سفت کنید تا تکان نخورند.
پمپ را باید به صورت وارونه نصب کنید تا درست کار کند؛ البته اگر لوله ها را به پشت دستگاه وصل نکرده باشید. لوله کوتاه تر خروجی پمپ است که همانطور که در دیاگرام ابتدای آموزش ساخت دیدید به مخزن مایع حلال وصل می شود.

مرحله هشتم : مخزن دستگاه پولیش را پر کنید

آموزش ساخت دستگاه پولیش

برای پر کردن مخزن می توانید از یک قیف استفاده کنید. همانطور که قبلاً گفتیم اگر عمق مایع حلال کم باشد، میزان بخار به حداکثر می رسد. اما اگر خیلی هم کم باشد، به تجهیزات دستگاه بخار آسیب می زند. پس هیچوقت دستگاه را بدون حلال روشن نکنید.
حالا که دستگاه آماده است باید به مدت زمان پولیش دادن قطعات پرینت شده هم اشاره کنیم. مدت زمان قرار گرفتن قطعات در معرض بخار مایع حلال به زمان برنامه ریزی شده محدود است (ما ۳۶۰ ثانیه را در نظر گرفته ایم) اما خشک شدن قطعه حدود ۲۴ ساعت طول می کشد. دستگاه بخار اولتراسونیک در طول ۳۶۰ ثانیه روشن است. خشک شدن قطعات پولیش خورده بیشترین زمان را میبرد.
استفاده از استون به عنوان مایع حلال باعث می شود سطح پلاستیک برای مدتی کاملاً چسبناک باشد. اگر می خواهید خشک شدن این سطوح زودتر تمام بشود، در ظرف را باز کنید. البته اگر قطعات رد فضای کاملاً بسته خشک بشوند، نتیجه کار بهتر خواهد شد. استفاده از حداقل استون یکی از مزیت های این دستگاه است که خشک شدن قطعات پولیش خورده را تسریع می کند. همچنین اگر یادتان برود و قطعه داخل دستگاه پولیش بماند، شکلش را از دست نمی دهد.

دستگاه پولیش مخصوص پرینتر سه بعدی آماده است.

 

 


آموزش ساخت دستگاه پولیش

آموزش ساخت دستگاه پولیش

آموزش ساخت دستگاه پولیش

آموزش ساخت دستگاه پولیش

آموزش ساخت دستگاه پولیش

آموزش ساخت دستگاه پولیش

آموزش ساخت دستگاه پولیش

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo